Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Licenční patálie

Server Youtube se leckdy dává za příklad, jak může autorské právo dobře fungovat. K ilegálnímu obsahu přistane reklama, financujující skutečného autora. Vypadá to idylicky, ale už jsem s tím učinil svou zkušenost.

Pořádám spolu s dalšími matfyzáky matematická soustředění pro velmi nadané středoškoláky -  takové vícedenní kurzy. A aby neměli matematiky až nad hlavu, mísíme to doprovodným programem. Jednou jsem si tak usmyslel, že pěkným programem by mohlo být natáčení propagačního videa. Ne že bych čekal nějak úchvatný výsledek, ale natáčení mi přišlo to jako zábavná, konstruktivní činnost.

Aby video bylo alespoň trochu k světu, chtěl jsem mu dodat důstojný hudební podkres. Bylo mi známo, že umístit do videa jen tak libovolnou (i když třeba koupenou na CD), není legální. Kupovat si komerční licence mi vzhledem k účelu videa je mimo, takže jsem se porozhlédnul po svobodné hudbě. Pro 4 obory v matematické olympiádě jsem chtěl sehnat 4 písničky. Zjistil jsem, že je třeba hledat licenci Creative Commons, která nemá parametr ND (Nedělejte  Deriváty). Dvě písničky jsem sehnal na serveru jamendo.com, dvě na stránkách Pirátské strany.

První problém byl s tím, že jedna z těch písniček měla licenci "zveřejněte výsledek pod stejnou licencí, neužívejte komerčně" a jiná "zveřejněte výsledek pod stejnou licencí, smíte využívat komerčně". Inu, opovážil jsem se druhou jmenovanou licenci neuposlechnout doufaje, že mi to autor té druhé písničky nebude mít za zlé, tedy spoléhat na "kde není žalobce není soudce".

Na soustředění jsme video úspěšně natočili, napasovali do něj písničky a přišlo na řadu zveřejnění. Napřed jen jako soubor ke stažení. Někdo si stěžoval, že nemá kodeky. Tak jsem se rozhodl umístit video na Youtube. Nahrání bylo bez problémů, ale po zveřejnění se u videa zjevil nápis "Ve vašem videu byl nalezen obsah chráněný autorskými právy. Nárokující strana povoluje používání svého obsahu ve vašem videu YouTube. U videa se však mohou zobrazovat reklamy." Eh? Co se to u všech všudy děje?

Prý jde o jednu ze dvou písniček od Pirátské strany, zrovna tu, která v licenci nevyžadovala nic jiného než zveřejnění autora, což jsem učinil. Práva si prý nárokuje společnost Supraphon. Mít reklamu u videa mi přišla dost nevhodné. Obzvlášť u videa s písničkami, jejichž autoři si vyloženě nepřejí komerční použití.

Skladbu jsem prozatím nahradil (musel jsem upravit i video), ale rozhodl jsem se zjistit, co se stalo. Napsal jsem mail autorovi skladby. Odpověděl, že skladba měla svobodnou licenci, že ji později vydal u Supraphonu. Dodal, že jemu osobně je jedno, jak ji kdo používá, že z reklamy u videa mu stejně jdou zcela mizivé finance. Budiž, autora plně chápu. Autor chce tvořit, ne řešit licenční patálie. Co dál?

Youtube umožňuje podat námitku, ale to by člověk musel být právník zabývající se mezinárodním autorským právem, aby se v tom vyznal. Místo toho jsem napsal e-mail jak Pirátům, tak   Supraphonu. Piráti odpověděli, že skladbu získali pod licencí Creative Commons a tato licence zaručuje, že (za podmínky uvedení autora) ji může používat, kdo chce. Supraphon neodpověděl. Po několika měsících jsem zkusil napsat jinému člověku ze Supraphonu. Ten odpověděl, že mají podepsanou smlouvu o výlučném vydání díla. Hm...

Takže Piráti dál dávají písničku lidem volně k dispozici s tvrzením, že ji může kdokoli použít. Supraphon (s Youtubem) dál tvrdí, že to tak není. Obě strany o sporu už nějakou dobu vědí. Ale jak to je doopravdy? Těžko říct.

Autor: Miroslav Olšák | pondělí 14.9.2015 21:43 | karma článku: 10,40 | přečteno: 339x
  • Další články autora

Miroslav Olšák

Koho má volit ten pravicový liberál?

Pravicový liberál... poměrně typický profil voliče. Volby se blíží, a já nevím. Mám v hledáčku 4 strany -- (abecedně) PirStan, Spolu, TSS, a Urzu, a rád se podělím o svůj pohled.

22.8.2021 v 19:11 | Karma: 12,21 | Přečteno: 739x | Diskuse| Politika

Miroslav Olšák

Slovo na N

Tatínek se ptá Idnes: "A co jsi ty udělala proti rasismu?" A Idnes hrdě odpoví: "Podívej, napsala jsem článek o tom, jak jedna politička řekla slovo na N, a v celém článku jsem to slovo ani jednou nenapsala!"

30.7.2021 v 3:39 | Karma: 12,61 | Přečteno: 260x | Diskuse| Miniblogy

Miroslav Olšák

Matematická olympiáda v ohrožení?

Matematická olympiáda je nejstarší oborovou olympiádou v ČR konající se pravidelně od roku 1951. Letos prý ministerstvo nevyhlásí soutěže celostátního charakteru. Ale s koronavirem to moc nepomůže, a nadané žáky poškodí.

22.8.2020 v 14:57 | Karma: 20,69 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Olšák

Jak v komunálních volbách (ne)volíme osobnosti

Myšlenka systému komunálních voleb je zhruba umožnit lidem volit "jednotlivé kandidáty" a současně "zachovat stranický systém". Jak můžete volit, se dočtete skoro všude, ale co ta volba pak přesně znamená?

17.9.2018 v 22:59 | Karma: 8,46 | Přečteno: 401x | Diskuse| Politika

Miroslav Olšák

Matematická bajka o volebních systémech

Připlul jsem na opuštěný ostrov obývaný tlupou opic. Ty opice se za boha nemohly shodnout, které žluté ovoce pěstovat. Ananas, Banán nebo Citrón? Já mám podle veřejného mínění spor rozetnout. Čeká mě úkol věru nelehký...

7.1.2018 v 1:50 | Karma: 17,68 | Přečteno: 696x | Diskuse| Společnost

Miroslav Olšák

Zážitky z kontaktní kampaně

Letos jsem se tak angažoval v kontaktní kampani za Svobodné. Jak to vypadá očima takového "rozdávače letáků"? A co říkali lidé, kteří se s námi dali do řeči?

22.10.2017 v 19:51 | Karma: 15,69 | Přečteno: 611x | Diskuse| Osobní

Miroslav Olšák

Teorie propadlého hlasu

Rozdělování mandátů se účastní jen strany s výsledkem aspoň 5%. Ale co to znamená pro voliče? Má teorie propadlého hlasu opodstatnění? Vynasnažim se na téma podívat opravdu důkladně.

16.10.2017 v 7:32 | Karma: 12,41 | Přečteno: 630x | Diskuse| Politika

Miroslav Olšák

Nebe s youtubery

Přijde mi, že slovo "youtuber" má z nějakého důvodu ve společnosti negativní nádech. Skoro by se dalo říci, že se na ně vedou hony. Nerozumím tomu, já jsem z youtuberů nadšený.

31.3.2017 v 17:05 | Karma: 8,68 | Přečteno: 261x | Diskuse| Společnost

Miroslav Olšák

Politický kompas iDnes - amatérská analýza

Před několika měsíci zveřejnila iDnes politickou anketu s otevřenými výsledky. Taky jsem si s nimi trochu pohrál, a přišlo mi škoda si je nechat pro sebe. Nabízím je tedy i ostatním.

1.9.2016 v 2:45 | Karma: 16,06 | Přečteno: 1294x | Diskuse| Politika

Miroslav Olšák

Přichází cenzor

Zákon o regulaci hazardu (čti Internetu) je v senátu. Na poslední chvíli se mu prostřednictvím iniciativy prichazicenzor.cz snaží zabránit hazardní lobby (čti přední Internetové společnosti). Jak to, že to zašlo tak daleko?

20.5.2016 v 14:57 | Karma: 13,57 | Přečteno: 414x | Diskuse| Politika

Miroslav Olšák

Svastika pohledem matematika

Hlavní důvod proti tabuizování svastiky není její pradávná hinduistická tradice, nýbrž její matematická podstata. Tenhle esenciálně jednoduchý symetrický obrázek si zkrátka zaslouží žít, a nic mu v tom nezabrání.

19.1.2016 v 22:05 | Karma: 22,02 | Přečteno: 1348x | Diskuse| Ostatní

Miroslav Olšák

Jak na islamofoby? Legalizovat je

To, co mě na diskuzi o islámu trápí není ani tak chování sluníčkářů, ani chování islamofobů, ale jistý zákon, na základě kterého byl údajně zas nedávno obviněn Martin Konvička.

24.11.2015 v 19:01 | Karma: 13,75 | Přečteno: 830x | Diskuse| Společnost
  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 664x
Matfyzák a linuxák, který se snaží k demokracii přistupovat zodpovědně, což jej nutí se zajímat i o témata, která s matematikou ani Linuxem vůbec nesouvisí. Politicky momentálně u Svobodných, ale mám docela rád i Piráty, ODS, ...

Seznam rubrik