Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Politický kompas iDnes - amatérská analýza

Před několika měsíci zveřejnila iDnes politickou anketu s otevřenými výsledky. Taky jsem si s nimi trochu pohrál, a přišlo mi škoda si je nechat pro sebe. Nabízím je tedy i ostatním.

SPOILER ALERT! Pokud se chcete podělit o svůj pohled na politickou scénu, a nechcete se přitom nechat ovlivňovat výsledky, můžete ještě vyplnit politický kompas.

Pro začátek bych ještě rád upozornil, že v oblasti nejsem odborník, a že mé politologické výplňové průpovídky je dobré brát s rezervou ;-). Popravdě nejsem ani odborník na jazyk R (poprvé jsem si s ním hrál právě s tímhle), takže by se mohlo stát, že jsem něco zanalyzoval špatně. V tom si však věřím o poznání víc.

O kompasu

Politický kompas je snaha o lepší vyobrazení názorového spektra než jenom obyčejné "pravo-levé" dělení, které je zcela nedostatečné. Namísto jedné osy (přímky) se politické názory zanáší do roviny. Samosebou, i samotný politický kompas má své mouchy. Jedna z nich je, že ač kompasy vypadají často podobně, osy se mohou lišit -- někdy jsou osy pravo-levá a konzervativně-liberální, jindy jsou to ekonomická a osobní svoboda, a kompas je přitom postavený na špičku (ekonomická svoboda jde doprava nahoru, osobní doleva nahoru). iDnes v anketě použil první jmenovaný model.

Tak nějak, dokud máme jenom pravo-levé dělení, můžeme být pravičáci a všechny svoje oponenty nazývat hnusnými levičáky, nebo být levičáky a svoje oponenty nazývat hnusnými pravičáky, nebo být ve středu a mít falešný pocit povznesenosti, zatímco jsme hnusnými levičáky a pravičáky naráz. U kompasu je to zajímavější -- už totiž o oponentovi sdělíte netriviální informaci -- kterým že vlastně směrem je od vás daleko.

Ale dost keců a pokochejme se dosavadními výsledky. Následující graf, abych se přiznal není ještě můj. Autorství patří defakto MarekLu, od kterého jsem si stáhnul skripty a začal s nimi hrát. V tomto obrázku je pro každou stranu vidět, kam ji voliči umísťovali.

Anketa zahrnovala ještě jeden údaj -- sebeurčení hlasujícího, a navíc stranu, kterou naposled volil. Z těchto údajů lze poskládat následující graf. Ten je již znatelně prořídlý -- zatímco v předchozím grafu bylo za každého hlasujícího 10 teček, v následujícím je jen jedna. Jedna z nejpočetnějších skupin respondentů je "0" -- ti, kteří ve volbách nevolili, nebo neuvedli koho, tak jejich tečku nebylo možné přiřadit ke straně.

Uvědomuji si, že strana, kterou volili naposled nemusí odpovídat jejich současným politickým názorům, ale působí to (přinejmenším na mne) docela věrohodně.

Pro následující grafy zakresluji puntík a obdélník na základě tzv. kvantilů. Popíši, oč se jedná: Všechny odpovědi na jednu otázku, například "kde se vidíte na pravo-levé ose?" seřadím od nejmenší po největší -- tím dostanu posloupnost čísel, např. 0, 0, 1.5, 5 ... ,89, 95, 100. Podívám se na číslo přesně uprostřed této posloupnosti (medián) a podle něho zakreslím puntík. Dále se podívám na odpovědi v jedné a třech čtvrtinách (kvantily) posloupnosti, a na základě těchto odpovědí zakreslím hranice obdélníku.

První graf s kvantily je inspirovaný grafem, který také již byl v originálním skriptu -- dělí respondenty podle toho, jestli danou stranu volili nebo ne. Můj obrázek obsahuje navíc sebeurčení.

Z tohoto obrázku mám především pocit "Liberalismus je in!" Voliči často vidí svoji stranu liberálněji než ostatní hlasující, a dokonce sami sebe vidí ještě výše. Zejména platí pro voliče KDU-ČSL a KSČM, o něco méně pro Úsvit, ČSSD, ODS, ANO a TOP09. Svobodní a Zelení sami sebe určují zhruba tam, kam stranu, ale ostatní hlasující vidí jejich stranu konzervativněji. Jedinou neochvějně liberální stranou jsou Piráti.

Na následujícím obrázku můžeme vidět stejná data, ale jinak vyobrazená

Opět lze pěkně pozorovat, jak se celá scéna od nepodporovatelů po sebeurčení posouvá do liberalismu.

Dělení podle toho, zda volič danou stranu volil či ne, bylo fajn. Ale stále jsem si říkal, že "ostatní voliči" jsou příliš široká skupina. Vyrobil jsem tedy obrázky, kde lze vidět "politické kompasy dle názorů jednotlivých stran".

Zde už člověk začíná být přehlcen informacemi, ale uvedu, čeho jsem si tak já všimnul. Piráti jsou stále nejliberálnější strana podle všech -- i podle Svobodných a Zelených. Ostatně kompasy podle Svobodných a Zelených mi pocitově připadají nejvíc odlišné od ostatních. Svobodní vidí všechny kromě sebe zřetelně vlevo, Zelení vidí všechny kromě sebe a Pirátů zřetelně konzervativnější. Ostatně při pohledu na politický kompas Zelených a Pirátů dává smysl, že podporovatelům Zelených nejde do hlavy, proč se ty dvě strany nespojí, zatímco Piráti o tom nechtějí slyšet. Svobodní taktak drží pověst nejpravicovější strany -- připouští to voliči TOPky i ODS, ale na druhou stranu jim to nežerou voliči ANO, Úsvitu a KSČM. A když se podívám na opačný konec spektra, konzervativní levici, u všech voličů vyhrává KSČM, snad jen u Zelených soutěží o nejkonzervativnější stranu s Úsvitem.

Určitě se tam ale dá najít zajímavých poznatků více. Podělte se v diskuzi.

Na závěr bych chtěl poděkovat iDnesu za fajn data, a jsem zvědavý, jak bude vypadat oficiální analýza. Ta moje povětšinou potvrdila to, co bych čekal (snad až na popularitu liberalismu). Ale třeba, jak jsem k tomu přistupoval nevědecky, mi to potvrdila jen prostřednictvím nějakého sebepotvrzujícího biasu, kdo ví?

Skripty a použití

Následující podkapitola je určena těm, kteří si chtějí taky vytvořit vlastní grafy. Já jsem pracoval v Linuxovém příkazovém řádku, ale snad to funguje i v jiných cmd. Můžete si stáhnout moje skripty v jazyce R. Jazyk R je třeba nainstalovat -- ze stránek, nebo z balíčkovacího systému. Samotný jazyk nestačí, dále je třeba nainstalovat knihovny data.table a ggplot2, což se dělá přímo z prostředí jazyka. Napřed se spustí R, a v něm se zadají příkazy

install.packages("data.table")
install.packages("ggplot2")

Pokud už máte R i s knihovnami nainstalovaný, rozbalíte moje skripty a v nich spustíte

R --save < data.r

Tento skript se připojí na idnes, stáhne si data z kompasu a uloží je kamsi do své paměti, kam budou moci přistupovat ostatní skripty. Následujícími příkazy sestavíte v blogu prezentované obrázky.

R --no-save < jitter.r
R --no-save < jitter-person.r
R --no-save < median-mad.r
R --no-save < median-mad-personal.r
R --no-save < quantiles-by-voter.r
R --no-save < quantiles-by-is-voter.r

Jinak toho o R moc nevím, tak když to nebude fungovat, zkuste raději nejprve hledat radu někde jinde :-)

 

Autor: Miroslav Olšák | čtvrtek 1.9.2016 2:45 | karma článku: 16,06 | přečteno: 1294x
  • Další články autora

Miroslav Olšák

Koho má volit ten pravicový liberál?

Pravicový liberál... poměrně typický profil voliče. Volby se blíží, a já nevím. Mám v hledáčku 4 strany -- (abecedně) PirStan, Spolu, TSS, a Urzu, a rád se podělím o svůj pohled.

22.8.2021 v 19:11 | Karma: 12,21 | Přečteno: 740x | Diskuse| Politika

Miroslav Olšák

Slovo na N

Tatínek se ptá Idnes: "A co jsi ty udělala proti rasismu?" A Idnes hrdě odpoví: "Podívej, napsala jsem článek o tom, jak jedna politička řekla slovo na N, a v celém článku jsem to slovo ani jednou nenapsala!"

30.7.2021 v 3:39 | Karma: 12,61 | Přečteno: 260x | Diskuse| Miniblogy

Miroslav Olšák

Matematická olympiáda v ohrožení?

Matematická olympiáda je nejstarší oborovou olympiádou v ČR konající se pravidelně od roku 1951. Letos prý ministerstvo nevyhlásí soutěže celostátního charakteru. Ale s koronavirem to moc nepomůže, a nadané žáky poškodí.

22.8.2020 v 14:57 | Karma: 20,69 | Přečteno: 811x | Diskuse| Věda

Miroslav Olšák

Jak v komunálních volbách (ne)volíme osobnosti

Myšlenka systému komunálních voleb je zhruba umožnit lidem volit "jednotlivé kandidáty" a současně "zachovat stranický systém". Jak můžete volit, se dočtete skoro všude, ale co ta volba pak přesně znamená?

17.9.2018 v 22:59 | Karma: 8,46 | Přečteno: 401x | Diskuse| Politika

Miroslav Olšák

Matematická bajka o volebních systémech

Připlul jsem na opuštěný ostrov obývaný tlupou opic. Ty opice se za boha nemohly shodnout, které žluté ovoce pěstovat. Ananas, Banán nebo Citrón? Já mám podle veřejného mínění spor rozetnout. Čeká mě úkol věru nelehký...

7.1.2018 v 1:50 | Karma: 17,68 | Přečteno: 696x | Diskuse| Společnost
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Co v EU prosadili čeští europoslanci? Nabíječky i Erasmus, připomínají se

28. dubna 2024

Premium V Bruselu a Štrasburku proběhlo v týdnu velké loučení. Ve stávajícím složení se totiž europoslanci...

Děti na Haiti cestou do školy překračují mrtvoly. Misie z USA líčí praktiky gangů

28. dubna 2024

Premium Od spolupracovnice MF DNES v USA Co mi vyprávěli po telefonu známí z Haiti, k nimž tam jezdím: školy a obchody se řídí podle toho,...

Zastřelili ho, pomočili a pověsili. Jak vznikla fotka mrtvého Mussoliniho

28. dubna 2024

Seriál Doufal, že uteče a i s milenkou dožije v bezpečí. To by se však víc než dvě dekády nesměl chlubit...

Hamás zveřejnil video Američana a Izraelce unesených v říjnu loňského roku

27. dubna 2024  19:18,  aktualizováno  21:55

Palestinské hnutí Hamás v sobotu zveřejnilo video zachycující dva z rukojmích, které uneslo při...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

  • Počet článků 13
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 664x
Matfyzák a linuxák, který se snaží k demokracii přistupovat zodpovědně, což jej nutí se zajímat i o témata, která s matematikou ani Linuxem vůbec nesouvisí. Politicky momentálně u Svobodných, ale mám docela rád i Piráty, ODS, ...

Seznam rubrik